برای بسیاری از افرادی که دندان‌های طبیعی خود را برداشته‌اند، ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند به عنوان جایگزین پایدار عمل کنند. ناراحتی خفیف بخشی طبیعی از کاشت ایمپلنت است، اما درد شدید همراه با علائم دیگر ممکن است به معنای اشتباه باشد. اطلاعات زیر - همراه با مراجعه به مطب دندانپزشک - می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا درد ایمپلنت دندان شما نشانه چیز جدی تری است یا خیر.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان از چندین قسمت ساخته شده است، از جمله یک پایه فلزی که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرد. این پست به عنوان پایه ای عمل می کند که دندانپزشک شما می تواند یک دندان جایگزین مانند تاج دندان را روی آن نصب کند. طبق گفته کلینیک مایو، ایمپلنت‌ها می‌توانند گزینه‌ی موثری برای جایگزینی دندان باشند زیرا معمولاً در استخوان فک شما ثابت می‌مانند و مانند دندان‌های طبیعی پوسیده نمی‌شوند.

یک متخصص دندانپزشکی معمولاً جراحی ایمپلنت را در مراحل انجام می‌دهد و زمان بهبودی بین مراحل را اختصاص می‌دهد. بخش اول فرآیند معمولاً شامل برداشتن دندان آسیب دیده و آماده سازی استخوان فک زیر آن است. پس از آماده شدن محل، دندانپزشک پست فلزی را با جراحی کاشت می کند. سپس، پس از گذشت چندین ماه از بهبود استخوان، دندانپزشک یک اباتمنت را روی پایه قرار می دهد که ایمپلنت را به بالای دندان مصنوعی متصل می کند.

چقدر درد طبیعی است؟

کل فرآیند ایمپلنت از ابتدا تا پایان ممکن است چندین ماه طول بکشد، اما چه جراحی ایمپلنت دندانی خود را در یک یا چند مرحله انجام دهید، طبیعی است که برخی علائم خفیف را تجربه کنید. طبق گفته کلینیک مایو، ناراحتی های معمولی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تورم صورت و لثه
  • کبودی پوست و لثه
  • درد
  • خونریزی جزئی

دندانپزشک شما ممکن است به شما داروهای ضد درد بدهد تا علائم خود را در حین بهبودی مدیریت کنید.

علائم هشدار دهنده یک مشکل اساسی

اگر علائم شما در روزهای بعد از کاشت ایمپلنت بدتر شد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. گزارش موردی در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا (JADA) توضیح می‌دهد که درد مداوم پس از کاشت ایمپلنت دندانی می‌تواند نشانه‌ای از یک عصب آسیب دیده باشد، که اگر ایمپلنت عصب زیر دندان را لمس کند، ممکن است اتفاق بیفتد. علائم این موضوع ممکن است شامل درد هنگام لمس ناحیه اطراف ایمپلنت یا احساس ناخوشایند در لب باشد.

طبق گزارش موردی JADA، زنان و بیماران جوان‌تر در معرض خطر بیشتری برای آسیب عصبی پس از کاشت ایمپلنت هستند. علاوه بر این، کسانی که قبل از عمل درد، اضطراب یا افسردگی را تجربه می‌کنند، ممکن است بیشتر دچار آسیب عصبی شوند. آناتومی شما نیز ممکن است یک عامل خطر باشد، به همین دلیل است که دندانپزشک شما وضعیت منحصر به فرد شما را قبل از انجام جراحی ارزیابی می کند.

یکی دیگر از عوارض مرتبط با ایمپلنت دندان، پری ایمپلنتیت است. بر اساس مقاله ای در مجله پزشکی بالینی، این وضعیت شامل التهاب مزمن محل ایمپلنت به دلیل تجمع باکتری در اطراف لثه است.

آکادمی پریودنتولوژی آمریکا توضیح می دهد که اگر علائم زیر را تجربه کنید ممکن است دچار پری ایمپلنتیت شوید:

  • لثه های دردناک، قرمز یا حساس
  • خونریزی هنگام مسواک زدن

عواملی مانند سیگار کشیدن یا دیابت ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. با گذشت زمان، پری ایمپلنتیت می تواند باعث تجزیه بافت لثه و استخوان شود.

درمان عوارض ایمپلنت دندان

اگر بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت دچار درد شدید عصبی شدید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا بتواند علت را تعیین کند. بر اساس مطالعه ای که در مجله تحقیقات دهان و فک و صورت انجام شده است، اگر ظرف 36 ساعت به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کنید، بیشترین شانس درمان موفقیت آمیز را دارید. اگر دندانپزشک شما تأیید کند که درد مربوط به عصب است، ممکن است ایمپلنت را برداشته و استروئیدهای خوراکی را برای کاهش التهاب و بهبود عصب تجویز کند، همانطور که گزارش مورد JADA توصیه می کند. داروهای ضد التهابی با دوز بالا و داروهای مسکن نیز ممکن است به مدیریت علائم کمک کنند.

پری ایمپلنتیت را می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن کامل محل ایمپلنت توسط دندانپزشک کنترل کرد. بر اساس مقاله ای در مجله انجمن دندانپزشکی کانادا، موارد جدی تر ممکن است به جراحی، برداشتن ایمپلنت یا روش جایگزینی دندان نیاز داشته باشند.

ایمپلنت های دندانی می توانند راه حل های موثر و درازمدتی برای جایگزینی دندان های از دست رفته باشند، اما خطراتی را به همراه دارند. برای بهبود شانس داشتن یک ایمپلنت موفق و ماندگار، در مراقبت از دهان خود کوشا باشید و طبق توصیه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر درد یا تورم شدید ایمپلنت دندان را تجربه کردید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.