تجارت نوعی سود خوب است که اسلام آن را ترغیب و سفارش کرد ، وی نقل کرد که از رسول خدا صلی الله علیه و آله س wasال شد: کدام درآمد بهتر است؟ وی گفت: (آن مرد با دست خود کار کرد و هر فروشی تأیید می شود .)
این یکی از وسایل کسب مشروع است ، به طوری که قرآن آن را توصیف زیبایی می خواند. خداوند متعال می فرماید: ( ... آنها فیض خدا را می جویند ) (م Muzذamمmم :ل:: 20 ) بنابراین او خواستار رزق و روزی از طریق تجارت خواستار لطف خدا بود. و نیز می فرماید: ( لازم نیست که از فضل پروردگارتان طلب کنید ... ) ( بقره: 198 ).
این آیه در موسم حج نازل شده است ، یعنی حتی در هنگام حج نیز برای شخص جایز است که خرید و فروش کند و مسلمانان قبل از نزول آیه از این امر طفره می رفتند ، اما این آیه موجب خجالت آنها شده و اجازه داد در این فصل بزرگ تجارت کنند.
او می گوید قانونی بودن از این بیانیه همچنین تجارت: " ای کسانی که ایمان ! مصرف نمی کنند تا خود را از اموال در میان خودتان به ناحق به جز آن باشد تجارت با رضایت متقابل از شما " ( زنان: 29 ): هیچ دلیل Taatatoa ممنوعه در کسب از پول، ربا و قمار، اما فروشگاه های مشروع در مورد فروشنده و خریدار راضی هستند ، بنابراین آنها این کار را می کنند و باعث می شوند پول جمع شود (به تفسیر ابن کثیر مراجعه کنید).
زمینه های تجارت در اسلام
قانون اسلامی مناطقی را مشخص نکرده است که تجارت به طور انحصاری در آن منتفی باشد ، اما کنترل های اساسی را تعیین کرده است. و زمینه تجارت در اسلام را یکی از موارد خوب قرار داده است: حق تعالی فرمود: "و او به آنها چیزهای خوب را مجاز می دهد و از آنها چیزهای بد را منع می کند " ( العراف: 157 ) ، و چیزهای خوب خود چیزهای خوب هستند. این شامل غذاهای خوب ، بیمار و دلپذیر است که بدن را خراب نمی کند و به ذهن آسیب نمی رساند ، لباس خوب بدون اسراف و تخیل ، و در حد آداب و جوانمردی خوشایند است ، و رفتارهای خوب که شامل پرخاشگری ، عدم وقاحت و خیانت و سایر مواردی نیست که به خودی خود خوب است و از طریق آنها بدست می آید. خوب ، خداوند متعال آن را مجاز دانسته است ، نه حمله و نه تجاوز.
" و آنها را به عنوان شر " منع می کند ، "چیزهای مخربی که به خودی خود اشیا harmful مضر هستند ، مانند خوک ، خون مرده ریخته یا به ذهن مانند الکل آسیب می رسانند ، یا خصومت بین مردم Kalmisr و نفرت یا حمله به حق دیگران از سرقت ، تجاوز به عنف یا قتل ، همه اینها دخالت طعمه در درب حیوانات و شرارت و ظلم است ، همینطور مصرف غیرقانونی پول مردم مانند ربا و امثال آن.
شرایط تجارت حلال
اول: خداوند متعال هنگام ورود به بازار ذکر کرد: در حدیث عمر بن الخطاب - رضی الله عنه - ذکر شده بود که رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - فرمود: ( هر که وارد بازار شود و بگوید خدایی ندارد جز خدا شریکی ندارد ، او پادشاه و ستایش اوست) او زنده می شود و می میرد ، و زنده است و نمی میرد ، دست خوب در دست است ، و توانایی همه چیز را دارد .
ثانیاً: تجارت چیزهای مجاز ، و معامله در موارد حرام شرعاً.
سوم: نباید تقلب یا خیانت کند ، زیرا پیامبر فرمود: " هر که فریب دهد ، در بین ما نیست. " روایت مسلم و دیگران.
چهارم: انحصار نداشتن ، زیرا انحصار حرام است. بنابراین پیامبر می فرماید ( فقط یک گناهکار انحصار دارد ) روایت مسلم و ابو داود.
این امر با هر کالا یا کالایی که مسلمانان به آن نیاز دارند ، اعم از غذا یا غیر ، سروکار دارد. توصیف انحصارطلب به عنوان یک گناهکار امری بی اهمیت نیست ، زیرا خداوند متعال فرعون ، هامان و سربازان آنها را گناهکار توصیف کرد: " در حقیقت فرعون و هامان و سربازان آنها گناهکار بودند " ( القصص: 8 )
پنجم: او نباید سوگند دروغ بخورد ، بلکه باید از سوگند حتی اگر ممکن است صادق باشد ، پرهیز کند و پیامبر صلی الله علیه و آله سوگند دروغ را قسم دروغین خواند ، به این معنی که صاحب خود را در دنیا و در آخرت با آتش فرو می برد ، و خداوند هنگام قیامت هنگام خروج از خانه به صاحبش نگاه نمی کند. بلاقا ، و ویران کردن خانه ها - خدای ناکرده.
از جمله آداب خرید و فروش و گواه صداقت در آن ، زیاد سوگند نخوردن است. اما هرگز سوگند یاد نکنید. از آنجا که این یک IS توهین به نام از خداوند متعال، او -taaly گفت: " نه را خدا مستعد ابتلا به سوگندهای خود را " ( بقره: 224 )، و گفت: - درود خدا بر او: ( و اتحاد کالا نشده برکه Mmhakh ) موافقت کرد.
ششم: او نباید در قیمت ها اغراق کند ، مانند این که دولت قیمت را تعیین می کند و بازرگان قیمت را افزایش می دهد یا از نیاز مسلمانان به کالا استفاده می کند و قیمت خود را برای آنها افزایش می دهد ، تا سود ناپسند بیش از حد مجاز بدست آورد.
بالا بردن قیمت برای مردم از این طریق جرم محسوب می شود ، زیرا باعث ناراحتی در زندگی برای آنها می شود و بسیاری از افراد درآمد کمی دارند و شرایط زندگی نامناسبی دارند. به همین دلیل مقال بن یسار وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در حال مرگ بود روایت می کرد ، جایی که او به اطرافیان خود گفت: بنشینید تا من برای شما صحبت کنم رسول خدا صلی الله علیه و آله او را نشاند و او گفت: من از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می فرمود: ( هر که در چیزی از بهای مسلمانان وارد شود تا آن را بر روی آنها بجوشاند ، این حق خداوند است که وی را در قیامت با استخوان آتش بنشیند. ) به او گفتند: این را از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدم برکت؟ فرمود: یک یا دو بار نیست ( روایت احمد ). یعنی سلام و درود بر او ، او این کار را بارها و بارها تکرار کرد به دلیل خطر بزرگ این موضوع.
هفتم: تاجری که می خواهد پروردگار خود را راضی کند باید مشتاق پرداخت زکات پول خود باشد ، به طوری که هر سال کالاهای خود را ارزیابی کرده و آنها را با نرخ یک چهارم یک دهم یا 2.5٪ زکات دهد.
هشتم: پرداخت پیمانه و تعادل: حق تعالی فرمود: "و مقیاس و مقیاس را با اندازه مساوی بپردازید. " ( الانعام: 152 ) ، خداوند متعال کاهش اندازه و تعادل را حرام کرده است ، بنابراین خداوند متعال می فرماید: " وای بر مهربان". کسانی که وقتی مردم را فریب می دهند ، آنها را برآورده می کنند. و اگر آنها را مقیاس می کردند یا اندازه گیری می کردند ، ضرر می کردند. آیا آنها فکر نمی کنند که برای یک روز عالی زنده شوند؟ روزی که مردم به سوی پروردگار جهانیان قیام می کنند »( المطفین: 1-6 ).
نهم: بازرگان مسلمان نباید تجارت خود را از وظایف شرعی خود منحرف کند ... از ذکر خدا ، از نماز ، از حج ، از شرف پدر و مادر ، از روابط خویشاوندی ، از روی مهربانی مردم ، در مورد حقوق برادری در اسلام ، و حقوق همسایگان ، و این یادآوری به بازرگانان است. به خصوص ، زیرا به احتمال زیاد بازرگان مواد را به دست می آورد و در چرخه اعداد و حساب ها زندگی می کند و صبح و عصر او فقط به سود و سود و آنچه وارد خزانه او شده و آنچه از آن بیرون آمده فکر می کند .. و این خطر است ..
از این رو ، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: " بازرگان واقعی با پیامبران ، دو دوست و شهدا است. " این تاجر است که در فروش و خرید به صداقت و راستگویی متعهد است و در تمام معاملات خود ، روز رستاخیز با پیامبران ، صدیق و شهدا خواهد بود. و در حدیث دیگر آمده است: ( کسانى که اگر اتفاق بیفتند ، دروغ نمی گویند ، و اگر قول دهند که شکست نخواهند خورد ، و اگر به آنها امانت داده شود ، به آنها خیانت نمی شود ، و اگر بفروشند مورد تمجید قرار نمی گیرند ، و اگر خرید کنند مورد تحقیر قرار نمی گیرند ، و اگر از آنها باشند ، مشکلی ندارند و اگر بخواهند معطل نکنند ).
این ویژگی از تجار که شایستگی این را در این شرکت از پیامبران، دوستان، و شهدا در روز قیامت، و همراهان خوب خود هستند، آنها نه پریشان و نه توسط تجارت و فروش اشغال شده در حافظه ی خدا، به خدا مؤمنان از بندگان خود را با گفتن شرح: "یک مرد است که توسط بازاریابی و یا فروش در که الهام گرفته از است. نماز و پرداخت زکات از روزی می ترسند که قلب و چشمش برگردد. باشد که خداوند به آنها پاداش با بهترین از آنچه که آنها انجام داده اند و از فضل خود به افزایش آنها، و خدا آنها را هر چه بخواهد، بی حساب روزی عطا کند ) (An- نور: 37،38 )
اگر موارد فوق شرایط تجارت حلال به طور کلی باشد ، اخلاقی وجود دارد که فروشنده باید آنها را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد:
تحمل در خرید و فروش:
این است که برای فروشنده به ملایمت در قیمت و خریدار در آنچه که به فروش می رسد، و غرقه شدن در ورشکستگی در قیمت تا زمان او را ترک به تعویق افتاد، و از آنچه که در حدیث ذکر شده بود: ( خداوند رحمت بر مردی که مجاز است اگر او به فروش می رساند و اگر اقدام به خرید، و اگر او باعث می شود تا و در صورت لزوم ) - است که، او خواهان بدهی های خود را. بخاری
صداقت در درمان:
که او در گفتن او در مورد نوع کالا، ارزش خود را از دروغ نیست، و مانند آن، او گفت: (کوچک تاجر صادق و وفادار است با پیامبران، دوستان و شهدا ) به روایت ترمذی.
بسیاری از صدقات:
امیدوارم که این کفاره آنچه ممکن است در آن باشد ، کلاهبرداری ، بی انصافی ، بد اخلاقی یا مواردی از این دست باشد. قیس بن ابی غزه - رضایت خدا از او - روایت کرد: رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - به نزد ما آمد و ما را واسطه خواندند ، بنابراین او گفت: ( ای بازرگانان ، شیطان و گناه در فروش شرکت می کنند ، بنابراین فروش شما را با خیرات شهادت می دهند ) - روایت الترمذی - به معنای مخلوط کردن.
نوشتن و تأیید:
این است مستحب برای گفتن -taaly: "ای کسانی که ایمان ! اگر Tdaantm بدهی از (معنای" بقره: 282 )، و گفت: " آنها دو شهید از مردان شما ذکر است، دو مرد از سال نه مرد و دو زن که می شاد با شهدا " ( آل - بقره: 282 ) در که بیشتر اطمینان راست و تقویت اعتماد و همکاری در میان مسلمانان، او -taaly گفت: " نمی Tsomwa که Tketboh کوچک یا بزرگ به او . است که خدا و حق بیمه در گواهی من و نه کمترین Tertaboa " ( بقره: 282 ).
ورشکستگی ادراک شده:
Fn آب hryrh - عمر النبی nh- سلام بر او ، گفت: ( از کامیون ydayn مردم ، faza msra روی گفت ، lftyanh: tjavzva خوشحال ، آن را در ماه ytjavz ، ftjavz الله ) al.
تاجری که تجارتش از انجام وظایف شرعی خود منحرف نشده است ، که زکات پول خود را می پردازد و به حدود خداوند متعال پایبند است و حرص و آزی که او را مجبور به انحصار کالا یا افزایش قیمت مردم می کند ، یا فریب دادن یا قسم دروغ گفتن ، یا معامله با فروش ممنوعیت را ندارد .. تاجری که مقید است حدود خدا و منحرف نشدن از آنها در قیامت با آن دو صالح و شهید خواهد بود و حسن اینها همراه است.