ارز رمزنگاری شده بیت کوین ، با افزایش مداوم قیمت و سطح رکورد ، برای نزدیک به سه سال بی سابقه ، در روزنامه ها و سایت های خبری در سراسر جهان خبرساز شده است.

بیت کوین در معاملات روز سه شنبه 24 نوامبر جهش کرد ، بالاترین سطح خود 19000 دلار برای اولین بار از دسامبر 2017 است و سود خود را در این سال به 165 درصد افزایش داد.

بیت کوین ، بزرگترین ارز مجازی جهان از نظر ارزش بازار ، پس از آنکه قبلاً 19،086 دلار ثبت کرده بود ، در ساعت 1:18 بعد از ظهر به وقت مکه ، سود خود را به 2.8٪ با 18945 دلار کاهش داد.

 

بیت کوین به بالاترین میزان خود نزدیک است ، نزدیک به 2000 دلار که در دسامبر 2017 ثبت شد و در سال بعد به 3 هزار و 122 دلار رسید.

افزایش ارز رمزنگاری شده همزمان با چندین پیشرفت مثبت از نظر استفاده واقعی و علاقه برخی از بازیکنان مهم بود که ذخیره سازی و استفاده از ارز را ساده تر و ایمن تر کرد.

بیت کوین ... بیدار شدن حباب یا یک واقعیت جهانی جدید؟

خوش بین ها: آیا این زمان متفاوت است؟

- برخی از افراد خوش بین در آینده ارزهای الکترونیکی معتقدند که ترس از تکرار داستان افزایش و سقوط بیت کوین از سه سال پیش ، ممکن است این بار توجیه نشود ، با این تفاوت که اختلافاتی در رابطه با شرایط بازار ، اقتصاد و خود سرمایه گذاران وجود دارد.

- برخی از ناظران بر این باورند که ارزهای رمزپایه از نوسانات بازار سهام و ناکامی در دارایی های ایمن سنتی مانند طلا و نقدینگی نقدی در تأمین حفاظت مورد نیاز و سودهای مطلوب ، به پناهگاهی برای سرمایه گذاران تبدیل شده اند.

اکثر بانک های اصلی مرکزی برای غلبه بر پیامدهای اپیدمی "کوید -19" ، نرخ بهره را پایین آوردند تا سطح پایین را ثبت کنند ، که بر افزایش تاریخی اوراق قرضه بازده منفی که بیش از 17 تریلیون دلار بود ، سایه افکند.

 

 برخی از ناظران می ترسند که سیاست چاپ پول و پمپاژ نقدینگی با نرخ بی سابقه (حدود 19.5 تریلیون دلار ، ارزش بسته های محرک مالی و پولی از ابتدای اپیدمی) نگرانی هایی را در مورد افزایش نرخ تورم در دوره آینده ایجاد کند.

بخصوص بیت کوین ، بر خلاف ارزهای مستقل ، که می تواند به اندازه دلخواه دولت ها و بانک های مرکزی قابل چاپ باشد ، در داشتن عرضه محدود با حداکثر مقدار مجاز 21 میلیون واحد ، یک مزیت نسبی دارد.

حامیان ارز رمزنگاری شده احساس می کنند که ایده عرضه محدود ممکن است یک حالت کسری مداوم بین تقاضا و عرضه ایجاد کند ، که بیت کوین را به ابزاری برای محافظت در برابر احتمال تسریع تورم و از دست دادن قدرت خرید در ارزهای فیات تبدیل می کند.

- یکی از دلایل اصلی افزایش سریع و رکورد ارز رمزنگاری شده سه سال پیش "FOMO" یا ترس از از دست دادن فرصت است ، زیرا مردم می ترسند از فرصت افزایش و دستیابی به سودهای سریع استفاده نکنند ، که به افزایش تقاضای سفته بازی کمک می کند و در نتیجه باعث افزایش بیشتر قیمت می شود.

به نظر برخی از بیت کوین به عنوان جایگزین جایگاه طلا در اوراق بهادار سرمایه گذاری ، به ویژه با توجه به پوشش در برابر احتمال تسریع تورم.

- Gray Scale Bitcoin Trust اخیراً شاهد ورود نقدی قابل توجهی بوده است ، در زمانی که ETF های طلا شاهد خروج سرمایه بوده اند ، این نشانه ای است که منافع برخی از سرمایه گذاران از فلز به ارز رمزنگاری شده تبدیل شده است.

 

در همین سطح ، تعداد معاملات آتی و اختیارات باز شده در بورس سهام شیکاگو سه برابر مبلغ ثبت شده در مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

- میلیاردر "Mike Novogratz" پیش بینی می کند قیمت بیت کوین به دلیل افزایش تقاضا و ضعف در عرضه ارز به حدود 65000 دلار برسد.

- از دیدگاه برخی از کارشناسان ، سرنوشت بیت کوین با سال 2018 متفاوت است ، که طی چند ماه شاهد سقوط حباب و کاهش قیمت از 20000 دلار به حدود 3200 دلار بود.

کاهش ارز رمزنگاری شده بیش از دو سال پیش در نتیجه خروج سرمایه گذاران منفرد بود ، که دلیل اصلی افزایش آن زمان بود ، اما اکنون مشخص شده است که برخی از موسسات مالکیت بیت کوین را تصویب کرده اند ، که احتمال ایجاد موج فروش وحشت زده را بعید می داند.

مشکوکین: تردیدها تمام نشده است

از طرف دیگر ، منتقدان این نوع دارایی استدلال می کنند که بیت کوین به طور گسترده در فعالیت های غیرقانونی از جمله پولشویی و تجارت غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرد که آن را برای کشورها خطرناک می کند.

تحلیلگران بر این باورند که ارزهای رمزنگاری شده ممکن است در طی دوره آینده در معرض مقررات دولت قرار گیرند ، به ویژه با افزایش علاقه برخی از بانک های مرکزی مانند بانک مرکزی اروپا و بانک خلق چین و برخی دیگر به احتمال عرضه ارزهای دیجیتال ویژه.

- پس از عبور بیت کوین از سد 17000 دلار در این هفته ، ری دالیو ، بنیانگذار بزرگترین صندوق پرچین جهان ، Bridge Water Associates ، تحسین خود را از افزایش شدید نشان داد و نگرانی های خود را در مورد ارز تکرار کرد.

- "دالیو" معتقد است که مشکل او در در نظر گرفتن بیت کوین به عنوان یک ارز موثر این است که ذخیره خوبی در نگهداری ارزش و ثروت ندارد زیرا بسیار بی ثبات است و ارتباط زیادی با قیمت کالاهای مورد نظر برای خرید ندارد و بنابراین از قدرت خرید مصرف کنندگان محافظت نمی کند.

- ارزهای مستقل دارای سه عملکرد اساسی هستند ، یعنی ذخیره ثروت ، وسیله مبادله و اندازه گیری ارزش ، که توسط ارز رمزنگاری شده ارائه نمی شود که به نوسانات سریع و سریع و عدم توانایی استفاده از آن در مبادلات روزانه مشهور است.

- مدیرعامل "جیمی دیمون" بانک "JP Morgan" نیز پس از سال ها انتقاد مشهور که آن را به "تقلب و حباب شکست خورده" متهم کرد ، مخالفت با ارز رمزنگاری شده را داشت که وی آن را نامناسب توصیف کرد.

- "من تصور نمی کنم که یک بانک مرکزی یا موسسات سرمایه گذاری برخلاف طلا ، که سومین دارایی متعلق به بانک های مرکزی در سراسر جهان است ، بیت کوین بخرند."

از نظر بسیاری ، بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه چیزی نیست جز راهی برای ایجاد سریع و آسان ثروت با خرید آنها و سپس به دنبال فروش بعداً آنها با قیمت بالاتر به دیگران.