مسیر بهینه سازی استراتژیک وب سایت پر از پیچ و خم است. این دقیقاً به همین دلیل است که شما به یک نقشه راه سئو نیاز دارید.
نقشه راه سئو شما به شما نشان می دهد که سایت شما کجا بوده، به کجا می رود و چگونه با استفاده از تاکتیک ها، وظایف قابل اجرا و گردش کاری مقیاس پذیر برای انجام این کار به آنجا خواهید رسید.
اگر آماده هستید که راه را برای رتبه بندی موتورهای جستجو و بهبود نرخ بازگشت سرمایه سئو هموار کنید، این مراحل تأثیرگذار را دنبال کنید تا یک نقشه راه سئو ایجاد کنید که نتایج را هدایت می کند.
نقشه راه سئو چیست؟
نقشه راه سئو یک سند مکتوب است که موارد اولویت بندی شده برای پیاده سازی استراتژی موتورهای بازاریابی دیجیتال شما را مشخص می کند. این شامل تاکتیک ها، وظایف و مهلت های دقیق است. شرکت شما ممکن است به یکی نیاز داشته باشد اگر:
- شما می خواهید تلاش های دیجیتال سئو خود را با اهداف تجاری خود همسو کنید
- شما باید اعضای تیم را در همان صفحه قرار دهید
- شما باید همه پروژه های سئو خود را سازماندهی و ساده کنید
نقشه راه سئو یک برنامه گام به گام برای اجرای استراتژی سئو شما است. اینطور فکر کنید: استراتژی سئو "چه" و "چرا" است، در حالی که نقشه راه سئو "چگونه" است. این دو دست به دست هم می دهند تا مجموعه ای از کارهای بسیار کاربردی را ایجاد کنند که احتمال دستیابی به اهداف سئو شما زیاد است.
اگر می پرسید استراتژی سئو چیست و چه چیزی باید در آن وجود داشته باشد، در حال حاضر در مسیر موفقیت سئو هستید. از آنجا که بر اساس IMPACT، 61 market از بازاریابان می گویند بهبود سئو و افزایش حضور ارگانیک آنها اولویت اصلی بازاریابی ورودی آنها برای سال 2020 است. بنابراین شما فقط با کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن، راه پله های بازاریابان پیشرفته را دنبال می کنید.
به طور خلاصه، استراتژی به این معنی است که به تصویر کلی نگاه کنید (کسب و کار شما کجاست، کجا می خواهید پیشرفت کند و چه اقداماتی می توانید انجام دهید) و سپس برخی از تاکتیک ها را انتخاب کنید که به احتمال زیاد به شما در دستیابی به چشم انداز شما کمک می کند. حداقل، استراتژی سئو شما باید در مورد موقعیت یابی نام تجاری، S.M.A.R.T. اهداف و KPI برای هر کانال سئو.
برای توسعه یک استراتژی سئو، باید آنچه را که واقعاً برای جدول زمانی، بودجه و منابع شما قابل انجام است، در نظر بگیرید. برای اطلاع از تصمیمات خود باید از داده هایی مانند تجزیه و تحلیل وب سایت، تحقیقات کلمات کلیدی و آمار کانال استفاده کنید. پس از آن، از این اطلاعات به عنوان پایه و اساس نقشه راه سئو خود استفاده کنید.
ایجاد نقشه راه سئو برای پشتیبانی از استراتژی سئو شما
گزینه های خود را کاوش کنید
برخی از نقشه راه های سئو تنها شامل ویژگی ها و الزامات فنی سئو است، اما ما معتقدیم که باید سایر بخشهای ارزشمند سئو را با استراتژی تجاری شما در نظر بگیرد. اما صرف نظر از اهداف شما، باید عناصر مورد نیاز را در نظر بگیرید:
نیازهای فنی سئو
- قابلیت استفاده و عملکرد سایت به سئو نیاز دارد
- نیازهای ایجاد پیوند (از جمله برنامه های ارتباطی با نمایه های رسانه های اجتماعی از جمله LinkedIn، توسعه پیوند از طریق ارسال وبلاگ مهمان و دسترسی به لینک شکسته و بهینه سازی خارج از صفحه)
نیازهای بازاریابی محتوای سئو
- سایر نیازهای کانال دیجیتال (به عنوان مثال، در کجا می توانید کارآمدی ایجاد کنید و در وقت و تلاش خود صرفه جویی کنید و به جای یک کانال به دو یا چند کانال کمک کنید؟)
ما همچنین این عناصر را برای پشتیبانی از بهینه سازی موتورهای جستجو (در صورت هماهنگی با استراتژی تجاری یا مدل کسب و کار شما) توصیه کردیم. این عوامل رتبه بندی به شما کمک می کند تا مشخص کنید چه چیزی باید در نقشه راه شما باشد، چگونه فهرست را اولویت بندی می کنید - و مشخص می کنید که چه چیزی - و چه چیزی - با محدودیت مواجه نمی شود.
واضح است که بسیاری از وظایف سئو را باید انجام دهید اما نگران نباشید - یا می توانید آن را به آرامی، یک قدم در هر مرحله انجام دهید، یا خدمات سئو حرفه ای را استخدام کنید تا همه این کارها را برای شما انجام دهند. در هر صورت، تا زمانی که سازماندهی شده و به طور مداوم اقدام کنید، فرصت های زیادی برای رشد وجود دارد.
چشم انداز رقابتی را ارزیابی کنید
اگر همه چیز برابر باشد، ممکن است در مقابل بهبود کارهای معمول سئو به کار برید. مشکل این ساده است: همه چیز یکسان نیست.
سئو همه چیز درباره نسبیت است. وب سایت و محتوای شما نسبت به یک تاکتیک خاص چقدر خوب است؟ و رقبای شما در آن تاکتیک (و بقیه) چقدر خوب هستند؟ هرچه کسب و کار و صنعت شما بالغ تر باشد، باید بیشتر به درک سئو سایت خود بپردازید.
چه کاری بهتر از رقبا انجام می دهید؟ آنها از شما بهتر چه می کنند؟ چه شکاف هایی ممکن است وجود داشته باشد؟ کجا می توانید آنها را از آب بیرون بیاورید؟
برخی از موارد کلیدی برای بررسی:
- مقایسه پروفایل بک لینک (تعداد پیوندها، از کجا، با چه کیفیتی و غیره)
- مقایسه فاصله کلمات کلیدی (آنها برای چه چیزی رتبه بندی نمی کنند؟ آیا هدف قرار دادن آن منطقی است؟ آیا حجم جستجو و هدف این کلمه کلیدی جدید با اهداف شما مطابقت دارد؟)
- مقایسه قیمت و تبلیغات (آیا هزینه بیشتری دریافت می کنید، و اگر چنین است، آیا ارزش مبادله واضح و ارزشمند است؟)
- مقایسه عملکرد سایت (به عنوان سرعت سایت خوانده می شود. آیا آنها سریعتر یا کندتر از شما هستند؟)
- مقایسه UX (آیا سایت شما در مقایسه با رقبای شما کمابیش کاربر پسند است؟ استفاده از آن چقدر منظم و بصری است؟)
- مقایسه E-A-T (آیا برند شما دارای تخصص، اعتبار و اعتماد بیشتری در برابر رقبا است؟ آیا کار خوبی انجام می دهید؟
تعریف سطح تلاش (LOE)
همانطور که هر استراتژیست خوب به شما خواهد گفت، پرتاب اسپاگتی به دیوار یک استراتژی سئو نیست؟ شما باید در محدوده اهداف مورد نظر خود و منابع موجود کار کنید تا بهترین برنامه ممکن را ارائه دهید.
بنابراین همه پروژه های سئو خود را به وظایف تقسیم کنید. آن وظایف را در یک نمودار سازماندهی کنید. میزان تلاش (زمان، منابع و غیره) را که شما و تیم شما برای انجام هر کار باید انجام دهید، ارزیابی کنید. سپس، آنها را به ترتیب اولویت بندی کنید. آنها را بر اساس فوریت و تأثیر احتمالی اولویت بندی کنید. با ابزارهای سئو یا کمک فریلنسرهای تخصصی به دنبال راه هایی برای مقیاس بندی کارهای تکراری باشید که هنوز فوری نیستند و تأثیرگذار نیستند. برنامه ریزی کنید تا این فهرست را هر سه ماه یکبار مرور یا به روز کنید.
یافتن برنده های سریع
یکی از استراتژی های بزرگ نقشه راه سئو، یافتن برنده های سریع است. پیروزی سریع در سئو وظایفی است که می توانید در مدت زمان کوتاهی انجام دهید و تفاوت قابل توجهی در عملکرد سئو یا فروش سایت شما ایجاد می کند. فکر کنید: تنها کاری که می توانم در حال حاضر برای وب سایت خود انجام دهم این است که امروز/این هفته/این سه ماهه حداقل یک امتیاز را تغییر دهد؟ به عنوان مثال، ممکن است بخواهید صفحات وب را که در حال حاضر در صفحه دوم نتایج جستجو قرار دارند، بیابید و کمپین سئو خود را بهینه کنید تا صفحات وب به جای آن به صفحه اول منتقل شوند.
ایجاد یک جدول زمانی
یک دوره زمانی را برای اجرای نقشه راه سئو خود انتخاب کنید. در مرحله بعد، جدول زمانی خود را به مراحل تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر در حال ایجاد یک نقشه راه سئو برای یک سال کامل هستید، از چهارم به عنوان مراحل خود استفاده کنید.
پس از آن، پیروزی های سریع خود را ترسیم کنید. سپس، کارهای فوری و موثر خود (به عنوان مثال الزامات به موقع) و به دنبال آن کارهای غیر فوری و تأثیرگذار خود (مانند استراتژیک مهم) را اضافه کنید. در نهایت، فعالیتهای مداوم و باز را در بازه های زمانی باقی مانده خود وارد کنید.
به یاد داشته باشید که فکر می کنید هر کار فردی چقدر طول می کشد، چه کسی آن را اجرا و/یا بررسی می کند و چگونه موفقیت هر کار را اندازه گیری می کنید. اگر این یک کار تعمیر و نگهداری مداوم است، آن را روشن کرده و یک سرعت تعمیر و نگهداری را مشخص کنید.
تصمیم بگیرید که صاحب کار کیست
برای هر کار یک تیم یا فرد واجد شرایط تعیین کنید. وابستگی های وظیفه را در نظر بگیرید و راههای خلاقانه ای برای تلفیق کارهای تکراری از طریق دسته بندی یا برون سپاری پیدا کنید. یک برنامه گردش کار، ارتباطات و اشتراک فایل ارائه دهید تا همه در یک صفحه باشند. اگرچه راه اندازی آن خسته کننده است، اما دور زدن این مرحله، در ابتدا، واقعاً می تواند به بازاریابان و مهندسان کمک کند تا بهترین کار خود را با هم انجام دهند.
تاکتیک ها را به وضوح با اهداف و استراتژی ها هماهنگ کنید
قبل از اینکه همه چیز را جمع بندی کنید، لیست وظایف خود را با استراتژی سئو گسترده تر خود مقایسه کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها از یکدیگر حمایت می کنند. هر چیزی را که ممکن است باعث حواس پرتی شود و یا بعداً پس از آزمایش تاکتیک دیگری مورد بررسی قرار گیرد، حذف کنید. هنگامی که تاکتیک های خود را محدودتر کردید، مهلت های کوتاه و معیارهایی را برای هر کدام تعیین کنید تا بتوانید پیشرفت را در کوتاه مدت با در نظر داشتن تصویر کلی در نظر بگیرید.
به عبارت دیگر: نشان دهید، نگویید. انتظار نداشته باشید که تیم اجرایی شما بین کاری که انجام می دهید و دلیل آن جهش ذهنی داشته باشد.
اهداف تجاری و تجاری را در اولویت قرار دهید
می خواهید به چه چیزی برسید و چرا؟ می خواهید به چه کسانی برسید و آنها بدنبال چه هستند؟ اطمینان حاصل کنید که شخصیت های مخاطبان شما در این مرحله محکم هستند زیرا آنها کسانی هستند که شما استراتژی و نقشه راه را برای آنها ایجاد کرده اید.
همچنین، بر زمینه های کلیدی که هم برای اهداف سئو و هم برای اهداف تجاری استفاده می شود تمرکز کنید: تجربه کاربر و CRO (بهینه سازی نرخ تبدیل). این معمولاً شامل وظایفی مانند سرعت صفحه، فراداده تصویر و بهینه سازی تلفن همراه است.
به دنبال همپوشانی کانال باشید
کجا می توانید حجم کار خود را در بین تیم ها کاهش دهید یا آن را ساده کنید تا حداکثر تأثیر را داشته باشید؟ کدام کانالها بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را ارائه می دهند برای کسب و کار شما؟ ممکن است بخواهید یک سیستم مدیریت پروژه را برای سازماندهی، برقراری ارتباط و اجرای همه آن اتخاذ کنید.
موارد ضروری وب سایت را پوشش دهید
برای اندازه گیری پیشرفت، انجام وظایف و پیگیری همه آن ها به چه ابزارهایی نیاز خواهید داشت؟ چه کسی باید به هر ابزار دسترسی داشته باشد؟ آیا باید ممیزی محتوا را انجام دهید و تا چه حد باید عمیق باشد؟ نکته: اگر سایت شما کاملاً جدید نیست، مطمئناً می خواهید آن را ممیزی کنید. ابزارهایی مانند Google Search Console، Google Analytics و یک خزنده سایت خوب همه برای این مرحله ضروری هستند.
شیرجه عمیق تر به سئو تکنیکی
آیا باید وب سایت فعلی را حفظ کرده یا آن را به پلت فرم یا دامنه جدیدی منتقل کنید؟ آیا باید یک سئو فنی انجام دهید تا از سلامت وب سایت خود مطلع شوید و به دنبال راهکارهایی برای بهبود آن باشید؟ هنگام انجام ممیزی فنی، اطمینان حاصل کنید که بر چه مناطقی قصد نظارت دارید. برنامه ریزی کنید تا ممیزی های مکرر برای معماری سایت خود، نقشه های سایت XML، کدهای خطا (مانند 404 صفحه) انجام دهید، خطاهای خزیدن خطاها را ایجاد کرده و نشانه گذاری طرح ها را انجام دهید.
ایجاد محتوای استراتژیک سئو
استراتژی محتوای سئو شما چیست؟
آیا باید استراتژی محتوای سئو جدیدی ایجاد کنید؟ یا بهینه سازی محتوای موجود خود را ارزیابی و بهبود دهید؟ به احتمال زیاد شما باید کمی از هر دو را انجام دهید.
محتوای جدید به شما کمک می کند تا شکاف های موضوعی را پر کنید، از موضوعاتی که رقبا در مورد آن می نویسند پیروی کنید، اما باید هنر انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای رتبه بندی سئو و تبدیل را بیاموزید. همچنین، اغلب گران و وقت گیر است زیرا باید ایده های جدید را مورد بحث قرار دهید و سپس آنها را از ابتدا بنویسید.
بهینه سازی محتوای موجود به افزایش رتبه برای کلمات کلیدی خاص حتی بیشتر از صفحه نتایج کمک می کند و مارک تجاری شما را ثابت نگه می دارد. اما فقط تمرکز بر محتوای موجود به معنای از دست دادن فرصت های جدید سئو است.
هنگام تدوین استراتژی خود، برنامه ریزی کنید تا موضوعی، کلمات کلیدی، فراداده ها و طرح کلی را مطابقت دهید. به دنبال فرصت های پیوند داخلی باشید تا بازدیدکنندگان وسوسه شوند زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند. با استفاده از صفحه گسترده، ماتریس یا تخته مدیریت پروژه، یک فرآیند ردیابی محتوا ایجاد کنید.
ایجاد یک قالب نقشه راه سئو برای استفاده مجدد
هنگامی که نقشه راه سئو خود را آماده کردید، یک الگوی نقشه راه سئو را در نظر بگیرید. می توانید جدول زمانی بزرگ، کارهای تکراری و هرگونه اطلاعات دیگری را که احتمالاً در آینده دوباره به آن نیاز دارید ذخیره کنید. الگوبرداری از نقشه راه سئو شما را از اختراع مجدد چرخ در هر مرحله یا پروژه جدید - به ویژه برای کارهای تعمیر و نگهداری مداوم، یا کار در برابر بدهی فنی سئو - باز می دارد. به علاوه، می توانید آن را در طول راه تغییر دهید. با تغییر یک عنصر در یک زمان، می توانید تغییرات را آزمایش کرده و ببینید چه چیزی برای عملکرد و گردش کار بهتر عمل می کند.
نحوه قالب بندی قالب برای شما کار می کند. برخی از تیم ها یک ارائه پاورپوینت را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر ساختار و جزئیات صفحه گسترده با نمودار گانت را ترجیح می دهند. ما توصیه می کنیم که فرمت موردنظر هر کسی که قصد دارد نقشه راه سئو شما را روشن کند، پیش فرض کنیم - زیرا این نظر آنهاست که باعث ایجاد یا شکست برنامه می شود.
تعمیر و نگهداری و پیگیری نقشه راه سئو
اول، شما می خواهید به طور مرتب با نقشه راه سئو خود بررسی کنید تا مطمئن شوید از تمام منابع خود به طور کامل استفاده می شود. برای سهولت در روند ورود، مطمئن شوید که هر وظیفه دارای نوعی آپدیت وضعیت است تا بتوانید در یک نگاه بدانید که همه پروژه های شما تا چه حد فاصله دارند. اکثر وظایف نیاز به آماده سازی، پیش نویس، بازبینی و انتشار دارد، بنابراین مطمئن شوید که حداقل این چهار مرحله را به عنوان گزینه هایی برای پیشرفت نشان دهید.
در مرحله بعد، می توانید استراتژی سئو خود را با حفظ لیست اصلی پروژه ها و KPI های آنها که در فواصل منظم برای ردیابی نتایج به روز می کنید، بهبود بخشید. پیش بینی ها را با پیشرفت واقعی مقایسه کنید و بر این اساس تنظیم کنید. برای سهولت در ارجاع، پیوندهای مستقیم به دارایی ها، محتوای منتشر شده و ابزارها/گزارش های اندازه گیری KPI را در خود پلت فرم مدیریت پروژه خود اضافه کنید تا در وقت خود صرفه جویی کنید.
حداقل باید 5 معیار کلیدی سئو را اندازه گیری کنید:
- کلمات کلیدی هدف رتبه بندی
- برداشتهای آلی
- ترافیک ارگانیک (به ویژه ترافیک ارگانیک بدون مارک)
- پیوندهای جدید
- تبدیلات ارگانیک + ارزش تبدیل
اگر قبلاً روشهای عملیاتی استاندارد (SOP) را در دست ندارید، اکنون زمان آن است که آنها را توسعه داده یا مستند کنید. به عنوان مثال، می توانید یک SOP برای بهینه سازی محتوای پست جدید وبلاگ ایجاد کنید که شامل وظایفی مانند استفاده از Ahrefs و Moz، بازرسی محل قرارگیری کلمات کلیدی در فراداده، مقایسه رتبه بندی قبلی با رتبه های فعلی و بررسی مجدد برای اطمینان از دیگر محتوای سایت شما نیست. در نتایج جستجو با یکدیگر رقابت می کنند.
یا، اگر از قبل روشهای استاندارد استراتژی بازاریابی را در دستور کار دارید، برای یافتن تاکتیکهای ساده سئو ساده وقت بگذارید تا کار سریعتر و آسان تر شود. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید یک راهنمای ارزیابی فصلی دیجیتال کاربر پسند ایجاد کنید که به ابزارها، صفحات گسترده و ردیاب های مرتبط پیوند داده شود تا اعضای جدید تیم بتوانند این وظایف را بدون راهنمایی اضافی انجام دهند.
اکنون که می دانید نقشه راه سئو چیست و چگونه آن را ایجاد کنید، زمان آن رسیده است که استراتژی سئو خود را عملی کنید!